رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۸

رژیم غذایی شخص روزه دار - نمایش محتوای صدا

 

 

رژیم غذایی شخص روزه دار

رژیم غذایی شخص روزه دار

 

رژیم غذایی شخص روزه دار


 

نخوردن غذا در مدت زمانی محدود یکی از خواص ویژه روزه است و در ماه مبارک رمضان باید‌ مواد‌غذایی متنوع شامل نان و غلات، میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات و تخم مرغ و شیر و لبنیات ‌در برنامه غذای شخص روزه دار قرار بگیرد که با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذاها نیازهای تغذیه‌ای آب، املاح، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن نیز تامین می‌شود.

افراد روزه دار باید سه وعده غذایی افطار، شام و سحر مصرف کنند‌ که یکی از عادات بد افراد روزه دار این است که به دلیل تشنگی زیاد در هنگام شروع افطار از آب سرد و نوشابه استفاده می‌کنند که مصرف زیاد آب در وعده سحری سبب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود، لذا توصیه می‌شود افطار را با آب گرم یا چای آغاز کنند و پس از آن به سبب کنترل اشتها در هنگام افطار از خرما یا کشمش استفاده کنند .

مصرف خرما به دلیل داشتن مواد مغذی، قند‌، فیبر و پتاسیم برای تنظیم قند خون بسیار مفید است که در وعده افطار حتی المقدور باید 3 تا 5عدد خرما مصرف شود.

باید در وعدهای افطار و سحر از پرخوری و استفاده از غذاهای چرب و سرخ کردنی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد قند و شکر پرهیز کرد، ضمن اینکه نوشیدن زیاد چای در وعده سحری موجب افزایش دفع ادرار و از دست دادن نمک‌های معدنی که بدن به آن نیاز دارد، می‌شود. ‌باید در وعده افطار از غذاهای آب پز‌، بخار پز و کبابی استفاده شود و برای تامین آب مورد نیاز بدن تا قبل از خواب به تدریج از انواع میوه‌ها، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب استفاده کرد.

کلمات کلیدی:

روزه داری، رژیم غذایی، تغذیه مناسب، وعده افطار، نان و غلات، سوپ، خرما


Key work: Fast, Nutrition, Regime