رونق تولید ملی | پنج‌شنبه، ۸ اسفند ۱۳۹۸

بررسی راه آهن ایران و عراق - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

بررسی راه آهن ایران و عراق

دانلود

حمل‌و‌نقل ریلی ایران و عراق با توجه به روابط اقتصادی دو کشور و قرابت‌های ‌مذهبی و همگرایی سلایق دو ملت و اشتراکات فرهنگی، دارای مزیت‌های فراوانی است

کشور ایران با دارا بودن طولانی‌ترین خط مرزی با عراق در مقایسه با دیگر کشورهای همجوار‌، قرابت‌های ‌مذهبی و همگرایی سلایق دو ملت و اشتراکات فرهنگی، دارای مزیت‌هایی است که به اعتقاد کارشناسان، می‌تواند در توسعه روابط ایران با همسایه غربی خود مورد استفاده قرار گیرد.

 * محورهای ریلی در دست ساخت برای اتصال ایران به شبکه ریلی عراق

محور اول با عنوان راه‌آهن غرب شناخته می‌شود، این مسیر ریلی پس از رسیدن به مرز خسروی، از طریق خانقین به شبکه ریلی عراق متصل می‌شود؛ این پروژه که کلنگ اجرایی آن در سال 1380 به زمین خورد، پس از گذشت 16 سال و ساخت 180 کیلومتر از آن، پاییز امسال به کرمانشاه می‌رسد و برای رسیدن آن به مرز خسروی و اتصال به شبکه ریلی عراق، 260 کیلومتر دیگر پیش روی خود دارد.

محور دوم که در جنوب غربی کشور واقع شده است، محور شلمچه ـ بصره نام دارد؛ این محور که شاخه غربی محور ریلی جنوب است، از اهواز به سمت مرز شلمچه منشعب شده است، برای اتصال این محور به استان بصره در خاک عراق، تنها نیاز به احداث یک پل بر روی اروند (مرز مشترک) و 32 کیلومتر خط آهن در خاک عراق است؛ در حال حاضر محور ریلی از بصره تا کربلا فعال بوده، به نحوی که اربعین سال گذشته (سال 95) زائران ایرانی عتبات پس از رسیدن به مرز شلمچه از قطار پیاده شده و این مسیر 32 کیلومتری را تا راه‌آهن بصره را با اتوبوس پیموده و در نهایت، مجدداً مسیر را با قطار تا کربلا پیمودند.

Graphic Design ; Review of Iran and Iraqi Railways