جهش تولید | دوشنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۹

بازی های رایانه ای مخرب ذهن کودکان و نوجوانان - نمایش محتوای خبر

 

 

بازی های رایانه ای مخرب ذهن کودکان و نوجوانان

 

 

 


بازی های رایانه ای مخرب ذهن کودکان و نوجوانان

این روزها دیگر کمتر خبر از بازی های گذشته است و مسائلی دست به دست هم داده که نوجوانان و کودکان بیش از پیش به سمت بازی های رایانه ای گرایش پیدا کنند و به کمترین زمان اوقات فراغت و تعطیلی که می رسند به سراغ بازی های رایانه ای می روند.

بازی هایی که محصول فرهنگ کشور خودمان هم نیست و اشاعه دهنده فرهنگ ها و عقاید دیگران است.

یک کارشناس مشاوره آموزش و پرورش می گوید: امروزه اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت خود به بازی های رایانه ای روی می آورند و این بازی ها ان چنان برای آنها جذاب است که سخت می شود آنان را از رایانه جدا کرد.

محمد راد با اشاره به این که به دلیل غفلت از تولید بازی های رایانه ای به لحاظ کمی و کیفی، انواع وارداتی آن در بازار به راحتی یافت می شود، افزود: این نوع بازی ها جدای از تضعیف ارزش های دینی به نوعی فرهنگ منحط غرب را در کشورهای اسلامی رواج می دهند.

کارشناس مشاوره با بیان اینکه بازی های رایانه ای نگرانی هایی را نیز در حوزه اخلاق ایجاد کرده است افزود: آموزش خشونت، جنگ و جدال با استفاده از نمادهای اسلامی مانند مسجد در حین این بازی ها و بی اخلاقی و کم توجهی به شئونات اخلاقی به افراد آموخته می شود که به نظر می رسدنظارت اولیاء بر فعالیت فرزندان در اوقات فراغت، به هنگام بودن اطلاعات و مهارت در استفاده از رایانه برای آنان ضروری ست.

بازی های رایانه ای در مقایسه با سایر رسانه ها مانند روزنامه ها، ماهواره، مجلات و اینترنت جذابیت بیشتری دارد و جدای از آن که ساعت ها او را مشغول می کند، باورهایی به او تزریق می کند که هیچ گونه تشابهی با ارزش ها ندارد در حالیکه با تولید بازی های رایانه ای داخلی می توان از تخریب ذهن آینده سازان جلوگیری کرد.

محمودی فر کارشناس فرهنگی هم با اشاره به اینکه امروزه قشر جوان برای گذراندن اوقات فراغت به بازی های رایانه ای روی می آورد و اکنون که در آستانه تعطیلات نوروز قرار داریم پیش بینی می شود کودکان و نوجوانان خیز بزرگی به سمت بازی های رایانه ای بردارند که بیش از پیش ذهن آنان را تخریب می کند گفت: با ساخت بازی های رایانه ای غنی که با فرهنگ و دین مبین اسلام سازگاری داشته باشد و از نظر کمی و کیفی با بازی های مشابه خارجی قابل رقابت باشد می توان تا حدودی با این ضد ارزش ها مقابله کرد.

ماهانه بیش از 800 مورد تخلف از واحدهای صنفی رایانه ای در قالب لوح فشرده، رایانه، بازی رایانه ای در استان کشف و ضبط می شود که حکایت از اقبال به سمت بازی های رایانه ای است و باید چاره ای اندیشید.

کارشناسان و فعالان حوزه رایانه حمایت از تولیدات و فعالیت های آنان را پشتوانه و دلگرمی ای برای تولید بازی های رایانه ای می دانند و خواستار توجه بیشتر هستند.

منصوری یکی از برنامه نویسان با اشاره به اینکه اکنون جوانان زیادی به سمت رشته های کامپیوتری گرایش نشن می دهند و صدها دانشجو در دانشگاهها مشغول درس خواندن هستند گفت: این دانشجویان سرمایه ای برای تولید محصولاتی از این دست هستند که با حمایت از آنان می توان کشور را از این بحران نجات داد.

وی حمایت مالی را مهمترین عامل دانست و گفت: دشمنان پول های زیادی را در این راه سرمایه گذاری کرده اند و اگر ما چند درصد از آن میزان پول ها را هزینه کنیم می تواینم تمام توطئه های آنان را نقش بر آب کنیم.

صلاحی کارشناس دینی، تولید و اشاعه بازی های رایانه ای را با اهداف سیاسی و تخریب دینی عنوان کرد و گفت: اکنون زمان آن رسیده است که به تولید بومی این بازی ها توجه کرد.

وی با تاکید بر نظارت دستگاهها بر بازی های رایانه ای اضافه کرد: در حالیکه نوجوانان به محتواهای جنگی و حماسی علاقه دارند دوران دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و حتی قصص دینی فرصتی است برای ساختن بازی رایانه ای و دور کردن ذهن آینده سازان از تخریب های دشمن.